Jag skulle vilja veta varför glutenfria produkter och standardprodukter skiljer sig så otroligt mycket i pris? Tjänar återförsäljarledet en massa extra pengar eller är produktionen av glutenfria produkter så mycket dyrare? Är det någon som kanske gjort en jämförelse i pris mellan en vanlig matkasse och en glutenfri kasse?
Finns det någon som kanske har erfarenhet av detta?
Med vänlig hälsning, Stefan
Jag tror inte att det bör kosta så mycket mer att framställa glutenfritt mjöl som andra mjölsorter. Jag tror istället att det är kvantiteten som gör att glutenfria produkter är så dyra. Då företagen inte säljer så mycket, måste de istället ta ut högre priser på det lilla antal som de säljer.
Jag tycker själv att glutenfria produkter är FÖR DYRA, vilket gör att jag ofta avstår helt från att köpa dem. Om priserna sjönk något så skulle säkert kvantiteten av sålda produkter öka.
Jag blir ofta arg då jag ser att priset för 1 kg glutenfritt mjöl kostar upp mot 30-40 kr. Det känns så orättvist att just "våra produkter" ska vara så dyra.
Kram från Melinda
Man får hoppas det dyker upp lite fler aktörer, så att det inte funkar att ta ut såna överpriser som det görs idag...
Glutenfria produkter ÄR dyrare. Svenska celiakiförbundet brukar jämföra "vanliga" matkassar med glutenfria och då visar det sig att de senare är betydligt dyrare. Framför allt är det bröd, mjöl och pasta som kostar extra, men även att man i vissa fall tvingas välja bort billiga produkter som innehåller gluten till förmån för dyrare varianter.
I många regioner får du kostbidrag om du är glutenintolerant. I Skåne (där jag bor) får jag 380 kr i månaden, vilket betalas ut i en klumpsumma i början av året. Du måste emellertid själv söka bidraget varje år, någon månad i förväg.
Att glutenfritt mjöl, pasta etc. är dyrare är inte särskilt konstigt. Det produceras inte i närheten i samma kvantiter som vanliga produkter. Dessutom stället det större krav på fabriken. Det får inte finnas risk för kontaminering med andra produkter. Sådant kostar också. I stora drag handlar det om utbud och efterfrågan. Jag tror inte att det sitter en massa återförsäljare och tjänar stora pengar på glutenfria produkter.
Hej
Mitt absoluta och cyniska svar är - ja, det är mycket dyrare för att de som tillverkar (många av dem) har insett att oavsett vad det kostar så kan ni inte använda "vanliga" produkter i er matlagning. Detta gäller samtliga former av allergimat alltså även laktosfria varor etc.
Jag kan till viss del hålla med om att produktionskostnaderna kan bli något högre men inte alltför mycket likaså att fabrikerna måste vara "rena" torde kosta lite mer också men å andra sidan är det inte motiverat att ta ut priset flera gånger om.
Visst finns det tillverkare/försäljningsställen som tjänar mycket pengar på detta - de är vinstgivande företag och vill naturligtvis tjäna på det de gör. Jag kan också säga att priserna varierar kraftigt på de olika kedjorna som finns där vi bor. Då vi har många matallergier i familjen gäller det att handla där utbudet är störst men priserna lägst! : )
I vårt län får vi inget bidrag - det slår tufft när 3 av 4 har matallergi i familjen.
Vi är däremot tacksamma över att det har kommit fler alternativ för glutenintoleranta och för att det barn som behöver det får laktosfri kost i skolan.
Hej! Ja, dyrt är det! Man får vara glad när man hittar bra alternativ. På Willys hittade jag en ny pasta för 14,90 för 500g! Det fanns flera sorter. Märket är Pasta Dóro/Sam Mills. Förpackningen är grön! Hälsningar Johan
Tack för tipset Johan, det måste jag kolla upp!
( Då kanske det t.o.m. blir möjligt för en student som jag att varva riset med pasta utan att spräcka budgeten!
)